امیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمود:
(دنیاپرستان) راههای گمراهی از راست و چپ گرفتند و از راههای مستقیم هدایت، چشم پوشیدند، پس (شنوندگان از این سخن به شگفت آمده زمان پیدایش را سؤال کردند، فرمود):
شتاب نداشته باشید، تبهکاریهائی که واقع خواهد شد و انتظار
پیدایش آنها میرود و آنچه را که فرود میآید دیر مشمارید چه بسا شتاب
کننده به چیزی چون آن را دریابد آرزو کند که کاش به آن نرسیده بود (اگر
فتنههای زمان بعد را میدیدید آرزو میکردید که کاش در دنیا نبودید، چنان
که ستمدیگان آن ایام خواهند کرد) و چه بسیار نزدیک است در امروز آثار فردا، ای گروه مردم،این وقت زمان آمدن هر موعودی است و گاه نزدیک شدن دیدار
فتنههائی که از آن آگاه نیستید.
امیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمود: زمانی میآید که کسی نجات
نمییابد مگر مؤمن خداپرست بینام و نشان که اگر (در مجالس) حاضر گردد او
را نشناسند و اگر غائب شود کسی درصدد جستجویش برنیاید، این اشخاص چراغهای
هدایت و نشانههای روشن برای ره پویان در شب تاریک هستنددر میان مردم برای
فتنه و سخن چینی رفت و آمد نمیکنند، عیب و بدی مردم را آشکار نمیکنند،
نادان و بیهودهگو نیستند، خداوند درهای رحمت خود را بر آنان میگشاید و
سختی عذاب خود را از آنان برمیدارد.
ای مردم زمانی بر شما میآید که اسلام وارونه شود مانند
برگشتن ظرف که آنچه در آن است بریزد، ای مردم خداوند شما را امان داد از
اینکه به شما ظلم کند ولی پناه نداد از اینکه امتحان کند (حتما امتحان
میشوید) و همانا (خداوندی که) برترین و بزرگترین گویندههاست فرموده است:
«ان فی ذلک لآیات و ان کنا لمبتلین» همانا در آن حادثه (طوفان نوح)
نشانههائی است و ما امتحان میکنیم.
علائم آخرالزمان
در روایات اسلامی برای دوره ی آخر الزمان علایم و نشانه هایی ذکر شده که با تحقق این علایم و نشانه ها، پی می بریم که هم اکنون در دوره ی آخر
الزمان قرار داریم. اینک به برخی از این علایم و نشانه ها اشاره می کنیم:
۱- گسترش ترس و ناامنی
امام باقر علیه السلام می فرماید: « لایقوم القائم إلا علی خوف شدید ….» ؛(نعمانی، ۱۳۹۷: ۲۳۵) «حضرت قائم علیه السلام قیام نمی کند مگر در دورانی
پر از بیم و هراس.» و نیز فرمود: «مهدی علیه السلام هنگامی قیام می کند که
زمام کارهای جامعه در دست ستمکاران باشد.» (ملاحمی خوارزمی، ۱۳۸۶: ۷۷)
۲- تهی شدن مساجد از هدایت
پیامبر صلی الله علیه و آله درباره ی وضعیت مساجد در آخر الزمان می
فرماید: «مساجدهم عامره و هی خراب من الهوی» (مجلسی، ۱۹۸۳: جلد ۲ ص۱۹۰)؛
«مسجدهای آن زمان و آباد و زیباست . ولی از هدایت و ارشاد و در آن خبری
نیست.»
۳- سردی عواطف انسانی
رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در این باره می فرماید «فلا
الکبیر یرحم الصغیر و لا القوی یرحم الضعیف، و حینئذ یأذن الله له
بالخروج»(مجلسی، ۱۹۸۳: جلد ۵۲، ص ۳۸۰)؛ «در آن روزگار، بزرگترها و به زیر
دستان و کوچکترها ترحم نمی کنند و قوی بر ضعیف ترحم نمی کنند. در آن هنگام
خداوند به او [مهدی علیه السلام] اذن قیام و ظهور می دهد.»
۴- گسترش فساد اخلاقی
رسول خدا صلی الله علیه وآله می فرمایند: «قیامت بر پا نمی شود تا آن که زنی را در روز روشن و به طور آشکار گرفته، در وسط راه به او تعدی می کنند و هیچ کس این کار را نکوهش نمی کند».
محمد بن مسلم می گوید: به امام باقر علیه السلام عرض کردم : ای فرزند
رسول خدا ! قائم شما چه وقت ظهور خواهد کرد؟ امام فرمود : « إذا تشبه
الرجال بالنساء، و النساء بالرجال، و اکتفی الرجال و بالرجال ، و النساء
بالنساء » ؛( شیخ صدوق، ۱۳۸۲: جلد ۱ ص ۳۳۱) « هنگامی که مردها خود را شبیه
زنان و زنان خود را شبیه مردان کنند. آن گاه که مردان به مردان اکتفا کرده و زنان و به زنان اکتفا کنند.»
۵ – آرزوی کمی فرزند
پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود: «رستاخیز بر پا نمی شود تا آن
که کسی پنج فرزند دارد آرزوی چهار فرزند کند. و آن که چهار فرزند دارد می
گوید: کاش سه فرزند داشتم ، و صاحب سه فرزند آرزوی دو فرزند دارد. و آن که
دو فرزند دارد ، آرزوی یک فرزند بنماید و کسی که یکی فرزند دارد آرزو کند
که کاش فرزندی نداشت». (شیرویه دیلمی، ۱۴۰۶: ج ۵،ص ۲۲۷)
۶ – مرگ های ناگهانی
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: « قیامت برپا نمی گردد، تا
اینکه مرگ سفید ظاهر شود. گفتند: ای رسول خدا ! مرگ سفید چیست؟ فرمود : مرگ ناگهانی » .( ملاحمی خوارزمی، ۱۳۸۶: جلد ۱ ،ص۱۴۱)
۷ – جنگ و کشتار
امام رضا علیه السلام فرمود: «پیش از ظهور امام زمان علیه السلام کشتارهای پیایی و بی وقفه رخ خواهد داد » .(نعمانی،۱۳۹۷: ۲۷۱)
صفات و حالات زشت مردم آخرالزمان
اصبغ بن نباته گوید: امیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمود:
زمانی بر مردم میآید که عمل زشت برتری (کامل) پیدا کند و
خودسازی نموده جلوهگری نماید. پرده از روی محرمات برداشته شود، زنا آشکار
میگردد و مال یتیمان را حلال دانسته میخورند، کمفروشی نمایند و شراب را
به جای آب انگور حلال دانند و رشوه را به عنوان هدیه حلال شمرند. خیانت در
امانت را جایز میدانند، مردها شبیه به زنها و زنها شبیه به مردها شوند.
(در لباس یا همجنسگرائی، با اینکه پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم لعنت نمود مردانی که شبیه زنها و زنانی که شبیه مردها شوند).
به حدود و احکام نماز اعتنا نمیکنند، در آن زمان برای غیر خدا (سیاحت، تجارت، ریا، سیاست و غیره) حج کنند.
در آن زمان گاهی ماه شب اول آنقدر بزرگ (دیده) شود که به نظر
دو شب آید و گاهی در شب اول دیده نشود، پس چون ماه دیده نشود روز اول ماه
رمضان را روزه نگیرند و روز عیدفطر را روزه بگیرند.
در آن زمان مراقب باشید، مراقب باشید، مبادا خداوند ناگهان
انتقام گیرد، همانا در پس آن زمان مرگ سریع و عجیبی خواهد بود به گونهای
که مرد، هنگام صبح سالم است و شب به خاک سپرده میشود، شب زنده است و صبح
مرده. در آن زمان پیش از آنکه به بیماری مرگ مبتلا شوند واجب است وصیت خود
را بکنند و نماز را در اول وقت به جا آورند مبادا تا آخر وقت اجل مهلت
ندهد.
هر کدام از شما که آن زمان را درک کند شب نخوابد مگر با طهارت (وضو) و اگر بتواند در تمام احوال با طهارت باشد انجام دهد زیرا نمیداند
ملک الموت چه وقت به سراغ او میآید.
من شما را ترساندم اگر بترسید و فهماندم اگر بفهمید و پند
دادم اگر پند بگیرید، در نهان و آشکار از خدا بترسید و (سعی کنید) مسلمان
بمیرد چه هر کس غیر از اسلام، دینی قبول کند از او پذیرفته نخواهد شد و در
آخرت از زیانکاران است .
آخرالزمان دوران سختیها و امتحانهای شدید است
اصبغ بن نباته گوید: حضرت امیر علیهالسّلام فرمود:
در میان مردم مانند زنبور عسل باشید در میان پرندگان، هر
پرندهای زنبور عسل را ضعیف و ناچیز میشمارد و اگر پرندگان بدانند آن
برکتی که در باطن اوست آن را ناچیز نشمارند.
با زبانها و بدنهای خود با مردم آمیزش کنید (در میان مخالفین
خود با اخلاق خوب معاشرت کنید ولی) با دلها و اعمال خود از مردم کنارهگیری نمائید.
سوگند به آنکه جانم در دست اوست آنچه را دوست میدارید (گشایش کار و دولت حق را) نخواهید دید تا اینکه (از شدت اختلاف) به صورت یکدیگر
آب دهان اندازید و یکدیگر را دروغگو بنامید! تا آنکه باقی نماند از شما
شیعیان مگر (اندکی چون) سرمهای که در چشم کشیده شده و نمکی که در طعام
ریخته شد.
من برای شما مثلی میزنم و آن مثل مردی است که مقداری گندم
دارد و آن را از گرد و غبار و دانه تلخ و سیاه و خاک پاک گرداند و در
انباری ذخیره نماید و پس از مدتی ببیند مقداری از آن گندمها آفت زده و کرم
گذاشته، گندمهای آفت زده را پاک نموده و دوباره (باقیمانده را) در انبار
ذخیره کند، این کار را بارها ادامه دهد تا آنکه در انبار نماند مگر
دانههائی که بسیار سخت و محکم باشد (و آفت در آن تأثیر نکند) همچون
دانههای گندمی که در خرمن کاه بعد از کوبیدن بماند (که بسیار سخت است).
شما هم همین طور جدا میشوید افراد ضعیف الایمان از افراد قوی مشخص گردد تا آنکه باقی نماند (در ایمان و اعتقاد و دین و عمل به آن) مگر
گروهی که فتنه به آنها ضرری نخواهد رسانید. .
اختلافات شیعیان و آوارگی آنان در آخرالزمان
عبادیة الاسدی گوید: شنیدم از امیرالمؤمنین علیهالسّلام که
میفرمود: چگونهاید زمانی که بدون امام باشید و هیچ پرچم (یا دانشی) برای
شما نباشد، برخی از شما از دیگری بیزاری جوید. .
و در حدیث دیگری فرمود: گویا شما (شیعیان) را میبینم که چون
گله چرنده گان (چهارپایان) جولان دهید و گردش میکنید و دنبال چراگاه (محل
استراحت) میگردید ولی آن را پیدا نمیکنید .
و در حدیث دیگری فرمود: «لا یخرج المهدی حتی یبصق بعضکم فی
بعض؛ یعنی: مهدی خروج نمیکند تا آنکه (آنقدر میان شما اختلاف و دشمنی افتد که) بر یکدیگر آب دهان اندازید.» .
برخی از صفات ناهنجار مردم آخرالزمان
امیرالمؤمنین علیهالسّلام در خطبهای پس از حمد و ثنای الهی
سه بار فرمود: «سلونی ایها الناس قبل ان تفقدونی؛ بپرسید از من قبل از آنکه مرا نیابید.»
صعصعة بن صوحان (از یاران حضرت) برخاست و گفت: ای
امیرالمؤمنین دجال چه وقت خروج میکند؟ حضرت فرمود: خداوند کلام تو را شنید و فهمید آنچه اراده کردهای، به خدا قسم مسئول (یعنی حضرت علی
علیهالسّلام) در این مسأله از سؤال کننده عالمتر نیست (زمان ظهور حضرت
مهدی یا قیامت از نادر اسراری است که در اختیار کسی نیست) ولی برای آن
علاماتی و شکلهایی است که یکی پس از دیگری مو به مو اجرا خواهد شد، اگر
میخواهی به تو خبر دهم؟ صعصعة گفت: آری امیرالمؤمنین، حضرت فرمود:
حفظ کن (آنچه میگویم) علامت خروج دجال این است: زمانی که
مردم نماز را از بین ببرند و امانت را ضایع گردانند، دروغ را حلال شمرند و
ربا بخورند و رشوه بگیرند، ساختمانهای محکم بسازند! دین را به دنیا
بفروشند، نادانان را رئیس گردانند و با زنها مشورت نمایند، از فامیل و
بستگان خود بریده به دنبال هوی و هوس میروند، خونریزی را آسان شمرند، حلم و بردباری را علامت ناتوانی دانند، ظلم و ستم افتخار شود، امیران فاجر باشند و وزیران ظالم و رؤسا خیانتکار، قاریان قرآن فاسق گردند، شهادتهای دروغ
ظاهر گردد و فجور و تهمت و گناه و سرکشی آشکار شود. قرآنها زینت شود و
مساجد طلا کاری گردد و منبرها (یا منارهها) طولانی و بلند گردد، آنگاه که
اشرار احترام شوند و صفها شلوغ شود و خواستههای افراد، گوناگون شود و
اختلاف پدید آید، عهدها شکسته گردد و موعود نزدیک شود.
زنها با شوهرهایشان در تجارت و کسب برای حرص دنیا شریک شوند،
صداهای فاسقان بلند شود و شونده پیدا کنند، رئیس گروه پست ترین آنها باشد،
از فاجر به خاطر ترس از شر او اجتناب کنند، دروغگو را تصدیق کرده خائن را
امین شمرند.
ساز و آواز وسائل آوازهخوانی را بکار برند، آخر این امت اول
آن را لعنت کند، زنها سوار بر زینها شوند و زنان به مردان و مردان به زنان
شبیه گردند. شاهد بدون اینکه از او بخواهند شهادت دهد، آن دیگری برای تلافی و خالی کردن عقده خود به ناحق شهادت دهد، برای چیزی غیر از دین یادگیری
کنند، کار دنیا را بر آخرت ترجیح دهند، پوستهای میش را بر دلهای گرگ
بپوشانند (گرگهائی هستند به لباس میش، به ظاهر خیرخواه و مظلوم و در باطن
دشمن خونخوار هستند).
قلبهای آنها از مردار گندیدهتر و از (گیاه تلخ) صبر تلختر است
سخنرانی خودسازی در اخر الزمان (موضوع برد معرفت دینی )قسمت 12...
ما را در سایت سخنرانی خودسازی در اخر الزمان (موضوع برد معرفت دینی )قسمت 12 دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : 9alimohb بازدید : 189 تاريخ : شنبه 17 شهريور 1397 ساعت: 20:30